De nederlandse X-79 klassenvereniging Forum Index De nederlandse X-79 klassenvereniging
Het enige alternatief onder de 30ft.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vervangen roer

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    De nederlandse X-79 klassenvereniging Forum Index -> Technische Discussies
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jaap Burg

BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2007 5:25 pm    Onderwerp: Vervangen roer Reageer met quote

Beste X zeilers,

twee jaar geleden constateerden we lichte osmose aan het roer, dit hebben we opengewerkt, laten drogen en gerepareerd met glasmat. Helaas, we zijn nu een tijdje verder en ben bang dat de schuimkern aardig aan het rotten is.

[u]Nu wil ik het roer opnieuw gaan opbouwen. Kan iemand mij vertellen hoe je het roer eraf kunt halen???[/u]

Daarna is het een kwestie van mallen maken, 2 helften, glasmat erin lamineren, roerkoning uitlijnen en daarna de 2 mallen op elkaar bouten. Om herhaling in de toekomst te voorkomen ga ik het roer volstorten met hars vermengd met microblunts van 2-3 mm, om het gewicht laag te houden. Gegarandeerd nooit osmose of wateropname meer...

Hoop dat iemand me even kan uitleggen hoe ik het roer demonteer.

Groeten,

Jaap Burg
Te Lui & Te LaX
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
eric mulder

BerichtGeplaatst: Do Nov 01, 2007 5:08 pm    Onderwerp: vervangen roer Reageer met quote

Hi,

Ook bioj mij zitten er een aantal kleine blaasjes op het roer maar na openen (5 min na uithijsen) zat er geen vocht in, laat staan de typische osmose zurige oplossing.

Toch heb ik ook mijn bedenkingen bij mijn roer aangezien er een kleine scheur zit bij de verbinding aan de roeras, ter hoogte van de skeg.

Ik vermoed dat het roer te demonteren is door de lip onder aan de skeg los te maken. Hierdoor kan het roer er vanaf de onderzijde afgehaald worden. Daarvoor zou dan ook eerst aan het dek de helmstok verwijderd moeten worden. Ik denk dat dit de methode is maar ik zou het graag bevestigd zien.

Groeten, Eric
Nanux
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jaap Burg

BerichtGeplaatst: Vr Nov 02, 2007 5:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ik denk ook het door het demonteren van de u-vormige beugel op de scheg wel gaat lukken. Ik ga het morgen (zaterdag) doen, dus mijn bevindingen zal ik hier wel even neer zetten.
Naar boven
Jaap Burg

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2007 8:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen zaterdag mijn roer eraf gehaald. De U-vormige beugel die onderaan de scheg zit, dient alleen losgeschroeft te worden, en de helmstok eraf (inclusief dat bronzen beslag).

Mijn roer bleek niet bepaald last van osmose te hebben, misschien wel ergens binnenin (kom ik vanzelf tegen als ik hem openslijp) maar op de bovenkant van het roer liep een enorme scheur vanaf de roerkoning zo'n 10-12 cm naar achteren. Dit verklaart natuurlijk wel het vochtprobleem!!

1 Probleem, wat ik overigens van tevoren al wist, om het roer er volledig uit te laten zakken kom je zo'n 35 cm tekort als de boot op de bok staat. Dus OF als de boot in de kraan hangt kun je het doen, OF even de havenmeester lief aankijken en een gat graven in het parkeerterrein...

Zoals eerder gezegd ga ik komende week de mallen maken voor het roer om het gehele roer te vervangen. Misschien kan ik wel wat foto's op de site zetten. Word vervolgd dus.
Naar boven
Jaap Burg

BerichtGeplaatst: Ma Dec 17, 2007 7:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Roer update:

afgelopen paar weken bezig geweest met mijn roer, het oude roer geschuurd, geplamuurd, weer geschuurd, weer geplameerd, weer geschuurd en uiteindelijk in de DD lak gespoten.

Een houten flens rondom het roer gemaakt, en het geheel een aantal keren in de lossingswas gezet. Daarna gelcoat erop gezet, en 5 lagen 450 grams CSM mat, dit word de uiteindelijke mal.

Daarna het roer omgedraaid en de andere kant van de mal gemaakt. Na uitharding uit elkaar getrokken en ik had 2 mallen, deze opnieuw weer behandeld en inmiddels zit er een laminaat in.

Deze week ben ik bezig een nieuwe roerkoning te maken, als deze klaar is kunnen de roerhelften op elkaar worden gelamineerd.

Foto's zijn van elke stap gemaakt, als hier interesse voor is kunnen deze wel geposted worden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    De nederlandse X-79 klassenvereniging Forum Index -> Technische Discussies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: